Træner jeg for meget?

Hej
Som overskriften siger: Træner jeg for meget?
Og det er at jeg træner Ca. Hver anden dag og i Weekenden træner jeg hver dag, ligesom i ferien
Og jeg laver bare nogle øvelser man kan lave på gulvet, og løbe
Men jeg ved ik om det er for meget?

2 assists
Anders har bedt om assist fra coach Line Lines billede
2 Assists

1
0

Hej Anders

Fedt, at du tænker over om du bruger din krop rigtigt. Man kan få nogle skader på kroppen hvis man træner forkert eller for meget. Og det kan være noget man skal døje med i lang tid. Derfor er det vigtigt at man tager lidt hensyn når man træner. 

Udfra det du beskriver, så lyder det ikke til at du træner for meget. Vores muskler kan holde til overraskende meget, men det er leddene og senerne, som er mere svage. Så derfor er der nogle former for træning som kræver flere pauser end andre. F.eks. hård vægttræning kræver pause eller restitution for at senerne kan følge med.

Med hensyn til dit løb, så kan det godt være hårdt hvis man bare drøner derudaf og presser kroppen mere end den måske er klar til. Derfor skal man oftest løbe langsommere og kortere distancer end man regner med. Altså når man starter op. Så kan du langsomt sætte tempo og kilometer på efterhånden, som du bliver i bedre form. Men langt de fleste skader sker i starten, når man skal begynde at løbe. Nok mest fordi mange af os er utålmodige og derfor bare vil have fart på. Jeg skal selv igang med at træne op igen efter noget tids pause og jeg synes det er vildt irriterende, at jeg kun må løbe korte tur i langsomt tempo. Jeg har bare lyst til at få fart på med det samme. Men jeg ved at jeg så risikerer at stå med en skade indenfor et par måneder. Og så kommer jeg for alvor ikke igang med at løbe. 

Al træning på gulv og primært med din egen kropsvægt er helt fredeligt og fint i det interval du beskriver. Hvis du har lidt tålmodighed omkring dit løb, så er der ingen problemer. 

God træning!

Tilføj kommentar

Plain text

  • Tilladte HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet

1
0

Hej Anders,

Spændende spørgsmål!!

Overbelastningsskader er ikke til at spøge med - jeg døjede meget med skinnebensbetændelse og ømme led da jeg begyndte at træne for 6 år siden. Det der oftest giver skader er overbelastning - særligt ved tunge løft, lange løbetur eller hård sparring (boksning osv.). Hvis du tager armbøjninger, mavebøjninger og andre øvelser på gulv tror jeg ikke du skal være bekymret - særligt ikke hvis det er hver anden dag.

Hvis du ikke laver tunge løft eller løber rigtig langt (alt efter din kondi) skal du ikke være bekymret. 

Har du haft problemer med sener, led el. lign. der gjorde ondt efter træning? F.eks. knæ, albuer, nakke osv.? (Ikke de muskelgrupper du har trænet - selvfølgelig kan du "mærke" din mave efter et hårdt program. Det er meningen :) 

Tilføj kommentar

Plain text

  • Tilladte HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet